Grafika, białe tło z czarnym napisem Jak THC wpływa na jazdę samochodem? oraz zielonym logo Medicana w lewym dolnym rogu.
Dla pacjentów

Jak THC wpływa na zdolność prowadzenia pojazdu?

Publikacja: 15 marca, 2021

Najnowsze badania wskazują, że zażywanie marihuany wpływa na zdolność kierowania samochodem i innych pojazdów, długo po ustąpieniu “efektu euforycznego”.

Regularni palacze konopi są słabszymi kierowcami niż osoby niepalące, nawet kiedy nie są pod wpływem marihuany. Dodatkowo, na częstotliwość błędów na drodze wpływa fakt, w jakim wieku zaczęli stosować marihuanę.  

Osoby, które zaczęły palić mając mniej niż 16 lat, są bardziej nieuważne podczas jazdy. Podczas testów w symulatorze częściej przekraczały prędkość, pomijały znaki “stop” i potrącały pieszych. Czy marihuana trwale upośledza zdolność prowadzenia pojazdu? Wiele na to wskazuje. 

Stosowanie marihuany w wieku nastoletnim ma wpływ na zdolności poznawcze 

Wsiadanie za kierownicę tuż po przyjęciu konopi nigdy nie jest dobrym pomysłem. Większość palaczy prawdopodobnie zdaje sobie z tego sprawę. Naukowcy ze szpitala Mclean przy Uniwersytecie Harvard przeprowadzili testy w symulatorze pojazdu, które sprawdziły jak regularne stosowanie marihuany wpływa na kierowców. Wyniki różniły się nie tylko między palącymi i niepalącymi. Były zdecydowanie gorsze u osób, które zaczęły palić przed 16. rokiem życia[1]Dahlgren M.K., Sagar K.A., Smith R.T., Lambros A.M., Kuppe M.K., Gruber S.A., Recreational cannabis use impairs driving performance in the absence of acute intoxication, Drug and Alcohol Dependence … Continue reading.

W badaniu wzięło udział 45 uczestników. Ponad połowa (28 osób) paliła marihuanę codziennie lub prawie codziennie, minimum 4-5 razy w tygodniu. W założeniu osoby te były pod wpływem konopi ok. 1500 razy w ciągu całego życia. Przed przystąpieniem do testów uczestnicy nie mogli palić marihuany przez co najmniej 12 godzin, co potwierdzono testami z moczu. 

To, co widzimy, to małe, ale znaczące różnice w wynikach, gdzie osoby o wczesnym początku stosowania marihuany wykazują zwiększone ryzyko kolizji, omijania znaków “stop” i spędzania dłuższego czasu na jeździe powyżej limitu prędkości” – mówi dr. Mary Kathryn Dahlgren, współautorka badania. 

Różnice w sposobie prowadzenia pojazdu nie są równoznaczne z upośledzeniem zdolności

Autorzy badania podkreślają: jego wyniki nie dotyczą wszystkich palaczy marihuany. Zaprzeczają stwierdzeniu, że osoby stosujące konopie od czasów nastoletnich są w jakiś sposób upośledzone lub nie powinny mieć prawa do kierowania pojazdami. Dostrzegają jedynie istotne różnice w ich sposobie prowadzenia samochodu, nawet kiedy nie są pod wpływem narkotyku. 

Pomimo tego, w świecie naukowym zawrzało. Paul Armentano, dyrektor NORML (National Organization for the Reform of Marijuana Laws – organizacja zajmująca się reformami praw dotyczących marihuany), przywołał wyniki badań z 2007 roku, które wskazywały na brak wpływu THC na zdolność kierowania pojazdem po 24 godzinach od zażycia substancji[2]Ronen A., Gershon P., Drobiner H., Rabinovich A., Bar-Hamburger R., Mechoulam R., Cassuto Y., Shinar D., Effects of THC on driving performance, physiological state and subjective feelings relative to … Continue reading. Jego zdaniem, stwierdzone w tegorocznych testach różnice mają inne źródło niż stosowanie marihuany. 

Statystki legalizacji

Jednak statystyki pokazują, że legalizacja marihuany w poszczególnych stanach (Waszyngton. Kolorado, Oregano) wpłynęła na wzrost liczby kolizji na drogach o ok. 3 proc[3]Insurance Institute for Highway Safety, Legalizing recreational marijuana is linked to increased crashes, czerwiec 2017, … Continue reading. Badania Dahlgren i zespołu również wynikały z faktu, że THC było drugą najczęściej wykrywaną substancją wśród kierowców zaraz po alkoholu. Ich liczba podwoiła się od czasu zalegalizowania marihuany. 

Warto zaznaczyć, że wspomniane statystyki dotyczą wszystkich kolizji na drogach. Jeśli chodzi o wypadki śmiertelne, ich liczba nie uległa zmianie. Potwierdzają to badania opublikowane w American Journal of Public Health w 2017 roku, które porównywały ilość wypadków w stanach z zalegalizowaną marihuaną i bez[4]Aydelotte J.D., Brown L.H., Luftman K.M., Mardock A.L., Teixeira P.D.R., Coopwood B., Brown C.V.R. Crash Fatality Rates After Recreational Marijuana Legalization in Washington and Colorado, American … Continue reading.

Stosowanie marihuany w młodości wpływa na rozwój mózgu

Najważniejszym wnioskiem z badań nad wpływem regularnego palenia marihuany na prowadzenie pojazdów jest fakt, że widocznie wpływa ona na rozwój mózgu. Autorzy zaznaczają, że w wieku nastoletnim ten organ nie jest jeszcze w pełni rozwinięty. Dopiero w wieku ok. 25 lat mówi się o pełnej dojrzałości mózgu[5]Johnson S.B., Blum R.W., Giedd J.N. Adolescent Maturity and the Brain: The Promise and Pitfalls of Neuroscience Research in Adolescent Health Policy. J Adolesc Health, wrzesień 2009; 45(3): … Continue reading.

Jak wskazuje badanie, rozpoczęcie przyjmowania marihuany w wieku poniżej 16 lat ma wpływ na rozwój zdolności poznawczych. Warto zaznaczyć, że wiek ten dotyczy regularnego, częstego palenia marihuany, nie jednorazowego incydentu. Zdecydowanie lepiej odłożyć takie nawyki na późniejsze lata życia. 

Inne badania nad wpływem marihuany na mózg potwierdzają wnioski autorów tegorocznych obserwacji. Regularni palacze konopi wykazywali słabszą zdolność zapamiętywania i koncentracji oraz opóźnione reagowanie na bodźce. Osoby, które często paliły marihuanę w wieku 13-19 lat wykazywały trudności w skupieniu uwagi i słabszą zdolność uczenia się. Poddanie ich testom neurologicznym potwierdziło te przypuszczenia[6]Jacobus J., Tapert S. F., Effects of Cannabis on the Adolescent Brain, Curr Pharm Des. 2014; 20(13): 2186–2193.2014, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3930618/, data dostępu: marzec 2021.

Czy regularne stosowanie marihuany wpływa na zdolność prowadzenia pojazdów?

Jest to bardzo możliwe zważywszy na ilość badań potwierdzających obniżenie zdolności poznawczych u tych, którzy zaczęli ją palić w wieku nastoletnim. Wskazuje to na konieczność edukowania młodzieży w tej kwestii i możliwe ograniczanie jej dostępu do marihuany. 

Jednak późniejsze rozpoczęcie częstego przyjmowania konopi nie uchroni cię przed ich negatywnym działaniem. Również palacze o późniejszym wieku inicjacji osiągnęli gorsze wyniki w tegorocznym badaniu w porównaniu do osób, które miały z nią kontakt zaledwie parę razy w życiu. 

Wnioski są zdecydowanie alarmujące, jednak ich potwierdzenie nadal wymaga większej ilości badań. Na pewno nie należy wsiadać za kierownicę do 12 godzin po zażyciu marihuany, nawet jeśli czujemy się na siłach. Bez wątpienia będzie to miało wpływ na opóźnienie reakcji, co może skutkować wypadkiem. 

Więcej na temat działania marihuany przeczytasz w poniższym artykule:

Co to jest i jak działa układ endokannabinoidowy?

Przypisy:

Przypisy:
1Dahlgren M.K., Sagar K.A., Smith R.T., Lambros A.M., Kuppe M.K., Gruber S.A., Recreational cannabis use impairs driving performance in the absence of acute intoxication, Drug and Alcohol Dependence 208 (2020) 1077712, https://doi.org/10.1016/j.drugalcdep.2019.107771, data dostępu: marzec 2021
2Ronen A., Gershon P., Drobiner H., Rabinovich A., Bar-Hamburger R., Mechoulam R., Cassuto Y., Shinar D., Effects of THC on driving performance, physiological state and subjective feelings relative to alcohol, Accident Analysis & Prevention, Volume 40, Issue 3, maj 2008, s. 926-934, https://doi.org/10.1016/j.aap.2007.10.011, data dostępu: marzec 2021
3Insurance Institute for Highway Safety, Legalizing recreational marijuana is linked to increased crashes, czerwiec 2017, https://www.iihs.org/news/detail/legalizing-recreational%C2%A0marijuana-is-linked-to-increased-crashes, data dostępu: marzec 2021
4Aydelotte J.D., Brown L.H., Luftman K.M., Mardock A.L., Teixeira P.D.R., Coopwood B., Brown C.V.R. Crash Fatality Rates After Recreational Marijuana Legalization in Washington and Colorado, American Journal of Public Health 107, no. 8 (August 1, 2017): s. 1329-1331, https://doi.org/10.2105/AJPH.2017.303848, data dostępu: marzec 2021
5Johnson S.B., Blum R.W., Giedd J.N. Adolescent Maturity and the Brain: The Promise and Pitfalls of Neuroscience Research in Adolescent Health Policy. J Adolesc Health, wrzesień 2009; 45(3): 216–221; doi: 10.1016/j.jadohealth.2009.05.016, data dostępu: marzec 2021
6Jacobus J., Tapert S. F., Effects of Cannabis on the Adolescent Brain, Curr Pharm Des. 2014; 20(13): 2186–2193.2014, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3930618/, data dostępu: marzec 2021

Zadaj swoje pytanie,

Zapisz się do newsletter